طرز تهیه خمیر پیراشکی

چهارشنبه 9 بهمن 1398
12:10
آوا امینی

طرز تهیه خمیر پیراشکی:

خمیر ترش را با آب ولرم و شکر مخلوط کنید و 10 دقیقه بگذارید به عمل بیاید. آرد و نمک و روغن را مخلوط کنید و با دست هم بزنید تا از حالت آرد بودن بیرون بیاید سپس خمیرترش به عمل آمده را اضافه کنید اگر آب لازم بود اضافه کنید تا خمیرتان آماده شود البته این خمیر کمی به دست می چسبد بعد از ورز دادن 3-4 قطره روغن کف دستتان بریزید تمام سطح خمیر را به روغن آغشته کنید تا خشک نشود روی آن را بپوشانید و 1 ساعت استراحت بدهید.

بعد از استراحت زیر و روی خمیر را آرد بپاشید و خمیر رو مستطیل شکل باز کنید. (خیلی نازک نشود، کلفت هم نباشد زیرا پس از استراحت حجم آن 2 برابر می شود.)

طرز تهیه خمیر پیراشکی:

آرد را به همراه شکر و مایه خمیر و نمک و بکینگ پودر داخل ظرفی بریزید و مخلوط کنید. آب ولرم را کم کم اضافه کنید و با قاشق آن را مخلوط کنید. مقدار آب بستگی به نوع آرد دارد ممکن است کمتر یا بیشتر آب لازم باشد برای همین آب را در چند مرحله و کم کم اضافه کنید. خمیر نباید خیلی چسبناک و نه خیلی خشک باشد. در واقع باید خمیر یک کمی هم چسبناک باشد. روغن را هم اضافه کنید و مخلوط کنید. حالا دستتان را به آرد آغشته کنید و خمیر را روی سطحی قرار بدهید و حدود 5 دقیقه ورز بدهید. با ورز دادن چسبندگی خمیر از بین می رود پس سعی نکنید با اضافه کردن آرد چسبندگی را از بین ببرید زیرا اگر زیاد آرد اضافه کنید خمیر خشک می شود.

خمیر را داخل کاسه ای که خوب چرب کردید بگذارید و روی کاسه را بپوشانید. کاسه را حداقل به مدت یک ساعت جایی گرم قرار بدهید تا خمیر ور بیاید.

از این خمیر برای پیتزا و پیراشکی و غذاهای مشابه دیگه میتونید استفاده کنید.

این خمیر هم مایه خمیر دارد هم بکینگ پودر که همین باعث بالاتربودن کیفیت خمیر می شود

آبی که اضافه می کنید ولرم باشد و به هیچ وجه داغ نباشد.

با چند بار درست کردن قلق خمیر دستتان می آید. از این خمیر می توانید برای پیتزا هم استفاده کنید.

طرز تهیه: خمیرجادویی خمیر همه کاره

خمیر مایه، شیر ولرم (شیر گرمی که دست را نسوزاند) و 1 قاشق چایخوری شکر را داخل کاسه ای بریزید و مخلوط کنید سپس 5 10 دقیقه کنار قرار بدهید تا خمیر مایه عمل کند (کف کند).

تخم مرغ، باقی مانده شکر، روغن و نمک را داخل کاسه دیگری بریزید و مخلوط کنید تا یکدست شوند، خمیر مایه را با چند قاشق آرد مخلوط کنید و به مواد تخم مرغی اضافه کنید، کمی هم بزنید تا مواد ترکیب شوند سپس باقی مانده آرد را اضافه کنید.

پس از مخلوط کردن مواد را با دست ترکیب کنید تا خمیر جمع شود، روی سطح کار آرد بپاشید و خمیر را روی سطح کار قرار دهید، خمیر را 10 دقیقه ورز دهید (مکرر روی سطح کار بکوبید و باز کنید)، آنقدر ورز دهید تا خمیر نرم و لطیفی بدست بیاید.

داخل کاسه ای را چرب کنید و خمیر را داخل کاسه قرار بدهید، روی خمیر را بپوشانید و در جای گرمی 1 ساعت استراحت دهید تا حجم خمیر 2 برابر شود، پس از آماده شدن پف خمیر را با فشار دست بگیرید.

این خمیر بسیار خوش دست بوده و کار با آن بسیار راحت است، بافت و ماندگاری خوبی دارد و می توانید تا چند روز در یخچال و داخل کیسه فریزر بسته بندی و نگهداری اش کنید.

نکته:

این خمیر بسیار ترد و سبک است و مناسب برای انواع غذاها، پیراشکی، کلوچه، نان صبحانه، نان شکم پر، پیتزا و است، حتی می توانید آن را در روغن سرخ کنید، این خمیر جادویی خمیری همه کاره است.

منبع:سایت بیتوته


[ بازدید : 69 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به راه اندازی تجهیزات آشپزخانه است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]